Plastyka, Rzeki, Morza i Oceany

Podwodny detektyw

Największym zagrożeniem dla oceanów jest ich zaśmiecenie. Wielka Pacyficzna Plama Śmieci, o rozmiarach będących mniej więcej pięciokrotnością powierzchni Polski(!), dryfuje od lat po Pacyfiku. Tworzą ją biliony kawałków plastiku różnej wielkości. Plastik ten występuje w postaci porzuconych sieci rybackich, butelek, reklamówek czy słomek, ale także w formie mikroplastiku. Poza odpadami trafiającymi do wody przez zaniedbanie człowieka, część śmieci stanowią także pozostałości po przejściu huraganów. Sto milionów zwierząt morskich ginie każdego roku przez zanieczyszczenia. Na obrzeżach “śmieciowej wyspy” zaczęły się pojawiać nowe, inwazyjne organizmy, które dodatkowo mogą stać się zagrożeniem dla obecnych mieszkańców oceanu. Nie tylko woda, ale także niektóre z plaż są tak zaśmiecone, że nazywa się je nawet „plastikowymi plażami”. Widać na nich więcej śmieci i zanieczyszczeń niż piasku. To nie pozwala stać z założonymi rękoma. W Holandii młody naukowiec Boyan Slat, założył Fundację The Ocean Cleanup i opracował metodę na zbieranie śmieci w oceanie. W Australii w wyniku porównania różnych sposobów działania, w celu zredukowania śmieci, najbardziej skuteczne okazały się kampanie i akcje społeczne. Włączając społeczność w troskę o oceany, udaje się osiągnąć pozytywne zmiany. 

My także zapraszamy do działania. Na rozgrzewkę, waszym zadaniem, będzie odkryć, które z rzeczy na obrazku, nie powinny znaleźć się w oceanicznej toni.

Cel:

– Uwrażliwienie dzieci na problem odpadów w wodach oceanicznych i morskich

Czas: 30 minut

MATERIAŁY

  • szablon rzeczy.załącznik 4.1
  • szablon latarka.załącznik 4.2
  • marker niezmywalny
  • torebka strunowa lub koszulka foliowa A4
  • papier czarny A4
  • papier biały A4 (najlepiej gramatura min. 160g/m)

Przebieg zadania

  1. Drukujemy szablony rzeczy z załącznika 4.1. Rozcinamy poszczególne elementy. Każde dziecko dostaje po jednej torebce strunowej i niezmywalnym markerem odwzorowuje na niej kilka wybranych elementów. Uwaga! ważne, by przynajmniej 1-2, wybrane do odwzorowania rzeczy były śmieciami, które nie powinny znaleźć się w wodzie.
  2. Rozdajemy każdemu czarną kartkę do włożenia w torebkę strunową. Gdy każde dziecko to zrobi, dzieci wymieniają się w parach swoimi pracami.
  3. Drukujemy i wycinamy szablon latarki.
  4. Każde dziecko szuka na otrzymanej pracy elementu, który nie powinien znaleźć się w oceanie lub morzu.
  5. Gdy skończymy zabawę, warto uwrażliwić dzieci, by nie wyrzucały swoich prac. Mogą wymyślić, jak powtórnie je wykorzystać, np. do schowania szczoteczki do zębów na czas podróży, do posadzenia niewielkiej rośliny etc.
14.11 Dzien Czystego Powietrza 1 E1668703355599
NSZ
Logo Fundacji Veolia Polska

Post powstał w ramach projektu współfinansowanego ze środków Fundacji Veolia Polska oraz Deutsche Bundesstiftung Umwelt przy współpracy z Naturschutzzentrum Oberlausitzer Bergland.

Zobacz więcej