Rośliny i Zwierzęta, Zabawy

Podchody z drzewami w tle

Kolej na podsumowanie. Żeby nie było ono monotonne, proponujemy zakończyć zajęcia podchodami, które składają się z 10 małych wyzwań. Podchody można zrobić również w formie gry rywalizacyjnej, a dzieci podzielić na dwie lub więcej grup. Drużyna, która wygra najwięcej rywalizacji, wygrywa w podchodach.

1. Posadź różne drzewa

Wyścig polega na przejściu 10 m po trzech deseczkach o wymiarach, 30 cm długości i 12 cm szerokości. Drużyna powinna wybrać 3 osoby. Każda z nich będzie musiała dotrzeć z 1 drzewem (przedmiotem przypominającym sadzonkę, np. patyk) do nowego lasu.

Każda z wybranych osób staje na dwóch deseczkach, trzecią trzymając w ręku. Na hasło „Start” wolną deseczkę kładzie przed sobą i wykonuje pierwszy krok. Następnie podnosi pozostałą z tyłu deseczkę i znów kładzie ją przed sobą. Przez cały czas tego wyścigu przenosi się do przodu jedną wolną deseczkę, co pozwala stawiać kroki i posuwać się do mety. Podczas wyścigów należy przestrzegać zasady, aby żaden z zawodników nie stanął nogą na ziemi, obok deseczki. Jeśli się komuś to zdarzy, rozpoczyna wyścig od początku. Po dotarciu na miejsce należy włożyć do miski 3 „drzewa”.

MATERIAŁY

  • 3 deski 30cm/12 cm

2. Ratujmy drzewa zagrożone wyginięciem

Dzieci mają za zadanie przerzucić z jednej miski do drugiej 20 gr ziarenek. Do miski wrzucamy mieszankę czarnego i czerwonego pieprzu lub innych ziarenek (np. cieciorkę, ryż). Dzieci pałeczkami mają złapać czerwony pieprz i przerzucić do drugiej miski. W grupie mniejszych dzieci mogą sprawdzić się orzechy, a zamiast pałeczek wykorzystajcie łyżkę.

MATERIAŁY

  • 2 miski
  • pałeczki lub łyżka
  • kasza gryczana (słoik)
  • ciecierzyca (wrzucić po 6 ziarenek dla każdej 4-osobowej drużyny)

3. Tworzymy hasło

Dzieci powinny wymyślić hasło zachęcające ludzi do ochrony lub sadzenia drzew. Hasło powinno składać się z minimalnie 3 a maksymalnie 6 słów. Gdy dzieci uzgodnią hasło, powinny zapisać każde słowo na osobnej kartce. Następnie przykleić słowa do planszy zawieszonej na pobliskim drzewie. Na koniec zabawy dzieci wybiorą najciekawsze hasło.

MATERIAŁY

  • plansza A2 do przyklejenia haseł
  • kartki białe (ok. 10)
  • długopisy/pisaki

4. Kto uratuje pradawną puszczę?

Przygotujcie dwie nitki o długości 10-15 metrów lub dłuższe (zależnie od liczby dzieci) i dwie chorągiewki. Dzieci stają w dwóch rzędach na linii startu. Każdy w rzędzie trzyma swoją nitkę w prawej lub lewej ręce.

Na Wasz sygnał rzędy biegną na ratunek pradawnej puszczy i muszą jak najszybciej dotrzeć na linię mety. Przy czym starają się zachować jak najostrożniej, aby nie zerwać trzymanej nici. Na mecie obiegają ustawioną chorągiewkę i całym rzędem wracają na swoje miejsca, ustawiając się jak na początku .Wygrywa drużyna, która wróciła na swoje miejsce szybciej i nie zerwała nitki.

MATERIAŁY

  • nici
  • dwie chorągiewki

5. Posprzątajmy las

Rozrzućcie różnorodne śmieci po całym podwórku szkolnym/ogródku przedszkolnym. Dzieci powinny pozbierać śmieci i je posegregować na 5 kupek, zgodnie z zasdami segregacji.

MATERIAŁY

  • butelki plastikowe
  • papier
  • szkło
  • oraz inne śmieci, jakie mamy w domu

6. Czy powietrze waży?

W tej zabawie dzieci odpowiadają na pytanie, czy powietrze ma swój ciężar. Aby się o tym przekonać, dzieci budują specjalna wagę. Nadmuchują dwa balony i przywiązują je do kijka – po obu stronach, tak aby go zrównoważyć (jak waga).

Następnie szpilką robimy małą dziurkę w jednym z balonów (poniżej miejsca, w którym jest przywiązany), aby powietrze mogło powoli uchodzić. Należy obserwować, co będzie się działo z naszą „wagą”. Co waży więcej- balon pusty, czy wypełniony powietrzem?

MATERIAŁY

  • dla jednej drużyny potrzebne są 2 balony, kijek, sznurek

7. Moje drzewo jest...

Dzieci otrzymują ankietę, wybierają jedno drzewo w ogródku i na podstawie badań wpisują odpowiedzi do ankiety. Do odpowiedzi na pytania będzie potrzebny centymetr krawiecki oraz lupa.

Ankietę można pobrać tutaj.

MATERIAŁY

  • ankieta dla jednej drużyny
  • długopis
  • centymetr
  • lupa

8. Tarcza zagrożeń

Dzieci otrzymują tarczę i karteczki z najważniejszymi zagrożeniami dla drzew i lasów. Po uzgodnieniu w swojej drużynie przyklejają na tarczy karteczki tak, aby środek tarczy zajmował najbardziej frapujący dzieci problem.

Wśród przedstawionych zagrożeń będą:

  • globalne ocieplenie
  • leśne pożary
  • wycinka lasów
  • kwaśne deszcze
  • wysychające mokradła
  • susze i powodzie
  • wymieranie gatunków roślin i zwierząt
  • zagłada lasów tropikalnych
  • zaśmiecenie lasów

 

Tarczę można pobrać tutaj.

A karty tutaj.

MATERIAŁY

  • tarcza wydrukowana i zalaminowana
  • hasła
  • masa klejąca

9. Skradziony meldunek

Wydrukujcie kilka kartek z „dobrymi wskazówkami” dla dzieci od drzew (w zależności od liczby drużyn, dla każdej drużyny jedna kartka). Kartki rozerwijcie na 4-8 części i rozłóżcie po podwórku.

Dzieciom wytłumaczcie, że kłusownik wykradł ważne wskazówki. Po przeczytaniu podarł i ukrył je gdzieś w pobliżu (podajcie dzieciom odcinek). Każda drużyna powinna pozbierać fragmenty kartki w swoim kolorze. Zadaniem drużyny jest odnalezienie i odczytanie wskazówki.

MATERIAŁY

  • wiadomości zapisane różnymi kolorami – do pobrania tutaj

10. Drzewo spełnionych marzeń

Dzieci piszą życzenia, dzięki którym mogą pomóc drzewom. Dostają kilka pustych pudełek po zapałkach. Mogą je okleić i udekorować w dowolny sposób. Następnie wkładają swoje życzenia do pudełek i wieszają je na drzewie spełnionych marzeń.

MATERIAŁY

  • puste pudełka po zapałkach (5 dla każdej grupy)
  • kredki
  • papier kolorowy i biały
  • klej
logotyp miasta st. Warszawa - syrenka

Projekt został sfinansowany przez Miasto st. Warszawa w ramach stołecznej inicjatywy „Lato w mieście”

Powiązane