Słyszeliście kiedyś o papierze czerpanym? Jego własnoręczne wykonanie nie jest takie trudne i w dodatku jest świetnym sposobem na domowy recykling! Dzieci poprzez wykonanie pracy plastycznej zapoznają się w praktyce z procesem ponownego wykorzystania papieru, zaczynają rozumieć potrzebę jego segregacji i są do tego zmotywowane.

materiały plastyczne do pracy pt. papier czerpany

MATERIAŁY

  • makulatura
  • tektura
  • klipsy do papieru
  • nożyk do cięcia papieru
  • skrobia ziemniaczana (krochmal na zimno)
  • wałek kuchenny
  • chłonny papier lub kawałki bawełniany
  • miska z wodą
  • mikser
  • rośliny do zdobienia papieru

Instrukcja

Dzieci przygotowują makulaturę, raczej stare zeszyty albo papier kserograficzny. Papier trzeba porwać na drobne kawałki i namoczyć je w misce z gorącą wodą, najlepiej przez całą noc. (Żeby przyspieszyć proces, wodę z kawałkami papieru można zagotować w garnku). Następnie nauczyciel mieli miksturę na jednolitą masę. W przypadku dużej objętości papieru warto to robić etapami. Na koniec do przemielonej masy trzeba dodać krochmal na zimno, według proporcji podanych na opakowaniu.

 

Nauczyciel wycina w grubej tekturce okienko, które będzie „foremką” do szarpanego papieru, i nakłada ją na drugą warstwę tektury. Spina je razem przy pomocy klipsów do papieru. Dzieci wlewają w okienko masę papierową, układają w niej listki, kłoski lub kwiatki, po czym zalewają delikatnie rozcieńczoną miksturą papierową.

 

Na koniec dzieci rozkładają na stole bawełniany kawałek materiału lub chłonny papier (np. kilka warstw ręcznika papierowego) i wałkują masę przy pomocy wałka kuchennego, uważając, aby nie zniszczyć powierzchni powstającego papieru. Delikatnie zdejmują ściereczkę i zostawiają papier do wyschnięcia w suchym i przewiewnym miejscu. Po tym jak mikstura wyschnie, nauczyciel delikatnie zdejmuje wierzchnią warstwę tekstury. Praca gotowa!

DLA NAUCZYCIELA

Nauczyciel wyjaśnia dzieciom, na czym polega recykling papieru.

W podobny sposób przebiega recykling papieru w wyspecjalizowanych zakładach. Przeciętny mieszkaniec Ziemi zużywa rocznie około 50 kg papieru. W krajach Unii Europejskiej odzyskiwane jest średnio 70% makulatury. Recykling odpadów celulozowych pozwala oszczędzić energię, zredukować zanieczyszczenia wód i powietrza oraz ochronić przed wycięciem miliardy drzew. Nie dziwi więc, że w dzisiejszym świecie selektywna zbiórka makulatury jest absolutną koniecznością.

Ważnym etapem procesu przerobu makulatury jest odpowiednia jej segregacja w gospodarstwach domowych. Do pojemnika na papier nie należy wrzucać: zatłuszczonych opakowań papierowych, brudnego lub mokrego papieru, opakowań wielomateriałowych (np. kartonów po mleku), tapet.

Zebrana makulatura dostarczana jest do punktów zbiórki odpadów celulozowych, gdzie zostaje posortowana na odmiany jakościowe, oczyszczona i sprasowana w maszynach belujących.

Makulatura przeznaczona do produkcji tektury poddawana jest procesom mechanicznego oczyszczania, bez odbarwiania i bielenia. Produkcja papieru do druku i pisania wymaga natomiast zastosowania zarówno oczyszczania mechanicznego, jak i odbarwiania.

Papieru nie można przerabiać w nieskończoność bez pogorszenia jego właściwości. Wobec aktualnych możliwości technologicznych, szacuje się, że włókna wtórne mogą być przerabiane z zachowaniem jakości do siedmiu razy. Ważne więc jest oszczędne wykorzystanie papieru.

Logo Funduszu Wyszehradzkiego

Post powstał w ramach projektu Sustainable Future współfinansowanego ze środków Funduszu Wyszehradzkiego.

Powiązane