Rzeka ta piękny obiekt malarski i warto to wykorzystać, urozmaicimy go o dodatkowy element – fale. Fale kojarzą nam się przede wszystkim z morzem lub oceanem, ale to błąd ponieważ fale mogą występować w każdym zbiorniku wody. 

Najczęściej fale powstają poprzez oddziaływanie wiatru na powierzchnię wody, który przekazuje jej swoją energię. Woda zaczyna się poruszać i falować, a wraz z tym zmienia się ciśnienie, z którym powietrze oddziałuje na wodę: w dolinie fali wiatr zwalnia, ale ciśnienie się zwiększa, i odwrotnie – na grzbiecie fali występuje niższe ciśnienie, a wiatr przyspiesza. Cząsteczki wody tworzą ruch wirowy, a różnica ciśnień wpływa na poziom fal.   

W okresach niepogody nad zbiornikami wodnymi warto pamiętać o bezpieczeństwie, i pod żadnym pozorem nie wchodzić do wody, jeżeli są ostrzeżenia sztormowe.      

Cel: 

  • poznanie nowej techniki malarskiej 
  • zapoznanie się ze zjawiskiem fal

 

Czas: 30 min.

27.09 Dzien Rzek 3.1

MATERIAŁY

  • papier (dla każdego dziecka półtorej kartki A4) 
  • farby akwarelowe (w naszym wypadku były to koncentraty farb akwarelowych) 
  • pędzel 
  • kubek do wody 
  • papier kolorowy 
  • nożyczki 
  • klej w sztyfcie 

Przebieg zadania

Dzieci malują różnymi odcieniami niebieskich akwareli połówkę kartki A4. Jeśli tak jak my używacie koncentratu akwarelowych farb, wystarczy rozpuścić je w wodzie w proporcjach 1:10, gdzie 10 to woda. 

Dzieci odkładają pomalowaną kartkę do wyschnięcia i przechodzą do drugiej kartki A4. Układają ją pionowo i zaczynają kolorować górę jaśniejszym odcieniem niebieskiego (będzie to niebo), tu mogą się pojawić chmury lub ptaki, oraz dół (rzeka), tu kolor powinien być ciemniejszy, ostatnie kilka centymetrów kartki może być pomalowane na brązowo (to będzie dno rzeki).

Kartkę A4 dzieci odkładają na bok i wracają do połówki kartki, pomalowanej wcześniej. Od krótszego boku zaczynają drzeć kartkę na 3-4 długie pasy (fale). Po odwróceniu pasku na białą stronę, dzieci smarują klejem w sztyfcie jego krótszy bok i, zaczynając od dolnego lewego rogu dużej kartki (dna rzeki), przyklejają pasek. Następnie robiąc ok. 5-7 cm. odstęp od pierwszego miejsca sklejenia paska i kartki, smarują klejem dużą kartkę i przyklejają pasek kształtując fałdę, która zaczyna przypominać falę. Taką czynność powtarzają, aż skończy się im pasek papieru lub dojdą do prawego boku dużej kartki. Przechodzą do kolejnego paska i przyklejają go tuż nad pierwszym. I tak kilka razy, aż cała rzeka nie będzie pofalowana. 

UWAGA! Dla bardziej zaawansowanych artystów proponujemy podrzeć kartkę na paski różnej szerokości, a przyklejając je zacząć od najszerszego, na samej górze rzeki przykleić najcieńszy. Stworzy to uczucie perspektywy i głębi obrazu. 

Na koniec dzieci mogą wyciąć rybki z kolorowego papieru i przykleić je do fal. Ryby mogą nurkować w wodzie, chować się w falach, albo wyskakiwać z wody.   

14.11 Dzien Czystego Powietrza 1 E1668703355599
NSZ

Post powstał w ramach projektu współfinansowanego z Deutsche Bundesstiftung Umwelt przy współpracy z Naturschutzzentrum Oberlausitzer Bergland.

Zobacz więcej