Jednych lubimy mniej, a drugich bardziej. Czy rośliny też tak mają? Okazuje się, że tak. Uprawa współrzędna opiera się na znajomości wzajemnego oddziaływania na siebie różnych gatunków. Wysokie i silne rośliny chronią słabsze przed wiatrem. Rozłożyste zacienieniają te wrażliwe na nasłonecznienie. Prawidłowe sąsiedztwo odstrasza szkodniki i zapobiega chorobom roślin. Nie trzeba wtedy stosować chemicznych środków ochrony roślin i sztucznych nawozów.

W zabawie poznamy, jaki wpływ mają na siebie cebula, fasola, marchewka i burak.

Cel:

– Zapoznanie dzieci z wybranymi przykładami uprawy współrzędnej.

Czas: 30 minut

MATERIAŁY

  • pieczątki grządka.załącznik 2.1
  • sąsiedztwo roślin.załącznik 2.2
  • biały papier A4
  • nożyczki
  • 2 ziemniaki
  • nożyk
  • narzędzia do rzeźbienia (opcjonalnie)
  • pinezki (opcjonalnie)
  • farbki plakatowe
  • pędzelek
  • kubeczek z wodą
  • tablica zwykła lub multimedialna
  • urządzenie do odtwarzania muzyki

Przebieg zadania

I Zabawa plastyczna

Dzieci wykonują pieczątki z ziemniaka z kształtami cebuli, fasoli, marchewki, buraka, wedel szablonu “pieczątki grządka” z załącznika 2.1. Opcjonalnie mniejsze dzieci otrzymują przygotowane przez nauczyciela pieczątki. Dzieci zostają opieczętowane na ręku w widocznym miejscu pieczątką wybranego warzywa. Należy zadbać, by było mniej więcej tyle samo przedstawicieli każdego warzywa.

 

II Zabawa

II Nauczyciel wyjaśnia, że na grządce niektóre rośliny lubią swoje towarzystwo, a niektóre nie.

Rysuje na tablicy lub wyświetla schemat “sąsiedztwo roślin” z załącznika 2.2.

Nauczyciel włącza wybraną piosenkę o warzywach (np. “Na straganie” lub “Alfabet warzywno- owocowy”.) Dzieci biegają, tańczą. Gdy muzyka cichnie, po usłyszeniu hasła nauczyciela  “Grządka!”, każde dziecko ma zobaczyć, jakie warzywo ma na ręku, stojąca najbliżej niego osoba. Jeśli stoją obok siebie dwie osoby o relacji “+” (wedle schematu z załącznika 2.2), chwytają się za rękę. Jeśli ich wzajemny wpływ na siebie jest “-”, odwracają się do siebie plecami. Przeprowadzamy kilka rund zabawy, by dzieci odkryły i utrwaliły sobie różne wzajemne oddziaływanie roślin.

Post powstał w ramach projektu współfinansowanego z Deutsche Bundesstiftung Umwelt przy współpracy z Naturschutzzentrum Oberlausitzer Bergland.

Zobacz więcej