Eksperyment, Woda

Mała retencja wodna

Mała retencja oznacza gromadzenie wody w niewielkich zbiornikach, takich jak muldy chłonne, ogrody deszczowe, zbiorniki na deszczówkę czy stawy.  Pozwala to na lepsze wykorzystanie wody deszczowej i ochronę przed powodziami. Sposoby na małą retencję to między innymi zbiorniki na deszczówkę, stawy czy oczka wodne. O tym jak możemy skutecznie zbierać wodę deszczową, opowiadaliśmy w tym poście, a dzisiaj proponujemy przeprowadzić z dziećmi mały eksperyment, który zobrazuje jak działa mała retencja.

MATERIAŁY

  • kolorowe piłeczki
  • krzesło
  • wiadro
  • kilka bluz lub koszulek uczestników lekcji
  • tablica do zapisywania wniosków

Przebieg zadania

Nauczyciel przygotowuje salę tak, by na jej środku znalazło siłę puste miejsce. Dzieci siadają w kręgu. Nauczyciel zapowiada, że tematem lekcji mała retencja wodna. Tłumaczy dzieciom na czym to zjawisko polega i jakie są korzyści z zatrzymywania wody. 

Nauczyciel do eksperymentu wybiera parę ochotników.

Jeden z ochotników będzie „źródłem wody” – osoba A, a drugi – osoba B, będzie odpowiedzialny za zatrzymanie odpowiedniej ilości wody, na wybrane potrzeby.

Dzieci zapoznają się z instrukcją poniżej i odgrywają scenkę.

Osoba A Wejdź na krzesło. Do dyspozycji masz wszystkie piłeczki. Musisz je rzucić z siłą ulewy tj. szybko, jedna za drugą, może nawet po kilka na raz.

Osoba B Twoim zadaniem jest złapać do miski jak najwięcej piłeczek. Uwaga, nie możesz podnosić ich z podłogi. Tym razem z pomocą przyszli ci jednak planiści, urbaniści, architekci krajobrazu, czyli osoby zajmujące się zagospodarowaniem terenu. Na podłodze znajdują się teraz obszary (rozłożone w różnych miejscach przez dzieci bluzy i koszulki), które zatrzymują wodę opadową. W rzeczywistości mogłyby to być np. ogrody deszczowe, muldy chłonne, stawy. Wszystkie piłeczki, które zatrzymają się w ich granicach w trakcie eksperymentu, możesz na koniec przełożyć do swojego wiaderka. Ile piłeczek udało ci się zdobyć? Na co chcesz je przeznaczyć? Swoją decyzję możesz skonsultować z pozostałymi osobami w klasie. Zapisz na tablicy wynik eksperymentu.

Powiązane

Wpis powstał w ramach współpracy Fundacji Veolia Polska, Fundacji CultureLab pod patronatem honorowym Miasta st. Warszawy.