Plastyka, Rośliny i Zwierzęta

Las deszczowy domem dla orangutanów

Las deszczowy to naturalne siedlisko orangutanów, a jednocześnie najważniejszy ekosystem na Ziemi, który pełni kluczową rolę w regulacji klimatu i zachowaniu bioróżnorodności. Las deszczowy to obszar, gdzie co najmniej 2000 mm opadów rocznych pada w postaci deszczu, a średnia temperatura wynosi 25-27 stopni Celsjusza.

W lasach deszczowych żyje wiele różnych gatunków roślin i zwierząt, które są ze sobą nierozerwalnie powiązane. Orangutany, jak wiele innych gatunków, są zależne od bogactwa lasu deszczowego, ponieważ tam znajdują odpowiednie pożywienie i schronienie. Las deszczowy jest także miejscem, w którym zachodzi wiele procesów, takich jak fotosynteza, filtracja wody, produkcja tlenu i magazynowanie węgla, które wpływają na cały ekosystem Ziemi.

Niestety, lasy deszczowe na całym świecie są zagrożone przez działalność człowieka, w tym przez wylesianie, rolnictwo, wydobycie surowców naturalnych i klimatyczne zmiany. Zniszczenie lasów deszczowych prowadzi do utraty bioróżnorodności, zwiększenia emisji gazów cieplarnianych i pogorszenia warunków życia ludzi oraz zwierząt, w tym orangutanów. Dlatego ochrona lasów deszczowych jest tak ważna dla przetrwania nie tylko orangutanów, ale również całego ekosystemu i ludzkości.

Żeby utrwalić wiedzę na temat naturalnego siedliska orangutanów, proponujemy wykonać z dziećmi pracę plastyczną – panel dekoracyjny.

Czas trwania: 30 minut

Cel: utrwalenie wiedzy na temat środowiska życia orangutanów, ćwiczenie zdolności manualnych.

MATERIAŁY

  • 2 kartki A4 (kolor czarny lub ciemno zielony)
  • mazaki/kredki
  • nożyczki
  • klej
  • wydrukowane plansze z liśćmi i zwierzętami (załącznik do pobrania po lewej stronie)

Przebieg zadania

Przed rozpoczęciem pracy należy wydrukować listki i zwierzęta z załącznika 2.1. Karty z liśćmi warto wydrukować w kilku egzemplarzach dla jednego dziecka. Następnie dzieci kolorują i wycinają zwierzęta i liście. Im bardziej kolorowa i pomysłowa będzie ich praca, tym lepiej! Następnie łączymy ze sobą kartki A4, tak żeby się stykały krótszymi stronami. Dzieci przyklejają listki i zwierzęta do utworzonego panelu. Może to być zarówno praca grupowa, jak i indywidualna.

Post powstał w ramach projektu współfinansowanego z Deutsche Bundesstiftung Umwelt przy współpracy z Naturschutzzentrum Oberlausitzer Bergland.

Zobacz więcej