Czy kaloryferowi stoi coś na przeszkodzie, by pracował jak należy? Bardzo często! Spójrzcie wnikliwym okiem na ciężkie zasłony lub na kanapę. Czy nie wydają Wam się podejrzane o popełnienie wykroczenia?
MATERIAŁY
kredki i flamastry
kolorowanki
bajka „Zagadka urodzinowa, czyli jak zadbać o ciepło w domu”
Instrukcja
Przeczytaj bajkę „Zagadka urodzinowa, czyli jak zadbać o ciepło w domu”. Po przeczytaniu bajki poproś dzieci, aby wymieniły miejsca lub przedmioty, które Urwis, Pola i pozostali detektywi oznaczyli jako te, które wpływały na zmniejszoną temperaturę mieszkania kotki Kasi.
Po tym jak dzieci wymienią wszystkie punkty, rozdaj im jedną z dwóch kolorowanek do wyboru. Poproś, żeby dzieci zaznaczyły kredkami te przedmioty lub miejsca, które uniemożliwiają poprawne ogrzanie mieszkania. Co uniemożliwia rozejście się ciepła pochodzącego z grzejnika? Którędy może przedostawać się do wnętrza niechciane zimne powietrze?
Po skończonym zadaniu sprawdź kolorowanki i porozmawiaj z dziećmi na temat tego, czy w przedszkolu i w domu wszystkie zasady energooszczędności są przestrzegane. Co można byłoby zrobić, by lepiej utrzymać temperaturę w sali lub pokoju?
Obserwacje i wnioski
Czasem drobne zmiany w ustawieniu mebli lub sposobie wietrzenia pomieszczenia umożliwiają podwyższenie temperatury w pokoju o kilka stopni. Ważne, aby wspólnie z dziećmi zauważyć, że grzejnik nie może być niczym przysłonięty, np. zasłonkami lub ciężkim meblem, okna muszą być szczelne, wietrzenie powinno być intensywne i krótkotrwałe, termostat poprawnie działający.

Materiały powstały w ramach projektu „Ekodetektywi i miejskie zagadki” realizowanego przez Centrum UNEP/GRID-Warszawa oraz Fundację CultureLab ze środków Fundacji Veolia Polska we współpracy z Biurem Ochrony Powietrza i Polityki Klimatycznej Urzędu m.st Warszawy w ramach Partnerstwa dla Klimatu.