Odpowiedzialna konsumpcja, Zabawy

Gra na uważność

W obecnych czasach lekarze i psychologowie biją na alarm, wobec stale pogarszającej zdolności koncentracji u dzieci. Winą za ten stan rzeczy obarczają nowe technologie i gry komputerowe. Dobrą wiadomością jest jednak to, że koncentrację można ćwiczyć, a najlepiej zaczynać to od wczesnego wieku. Na prostym przykładzie pokażemy, jak to można robić, w dodatku wplatając temat merytoryczny.

Cele:

  • ćwiczenie na uwagę i pamięć wzrokową 
  • omówienie niektórych elementów zrównoważonej turystyki na przykładzie konkretnej ilustracji

Czas:  10-15 min.

MATERIAŁY

  • załączniki 3.1 i 3.2 

Przebieg zadania

Nauczyciel drukuje dwa załączniki i ew. laminuje je. 

Pierwszy etap gry:

Nauczyciel pokazuje obrazek dzieciom przez 1 min; dzieci powinny zapamiętać jak najwięcej szczegółów. Następnie nauczyciel chowa obrazek i zadaje dzieciom jak najwięcej pytań, np. Jakiego koloru była deskorolka? Czy dziewczynka miała w ręku walizkę? Czy obok dziewczynki szedł pies? Czy na obrazku były jeszcze inne zwierzęta? Ilu? Czy dzieci zauważyły jakieś ekologiczne środki transportu na obrazku? Czy na obrazku była jakaś roślinność? Jaka? itd. 

Pytania mogą być różnego rodzaju: część z nich może dotyczyć tematu zrównoważonej turystyki, a część – wyłącznie szczegółów na obrazku. 

Drugi etap gry: 

Nauczyciel wykłada dwa obrazki z załączników 3.1 i 3.2, a dzieci próbują znaleźć 10 różnic pomiędzy nimi. Żeby gra toczyła się żwawiej, można dzieci podzielić na dwie grupy, które będą walczyć o punkty (każda znaleziona różnica – to jeden punkt). Po znalezieniu kolejnej różnicy, grupa otrzymują naklejkę,  liczydło, żeton lub cokolwiek, co może symbolizować punkt. Po ogłoszeniu wszystkich szczegółów, dzieci liczą zebrane przedmioty/punkty, wygrywa ta grupa, która zbierze najwięcej punktów. 

Różnicy między obrazkami: na drugim obrazku (zał. 3.2) pies ma innego koloru piłkę oraz kapelusz na głowie, zniknęła dłoń dziewczyny, która trzymała deskę do pływania, a na jej głowie pojawił się ptaszek, deskorolka zmieniła kolor, a na deskorolce pojawił się trampek, na morzu zniknął papierowy statek, ale pojawiła się żaglówka, w tle zniknął domek, a na chmurkach powstały kropki i ukośne linie.

14.11 Dzien Czystego Powietrza 1 E1668703355599
NSZ

Post powstał w ramach projektu współfinansowanego z Deutsche Bundesstiftung Umwelt przy współpracy z Naturschutzzentrum Oberlausitzer Bergland.

Powiązane