Rafa koralowa ma postać wału lub grzbietu skalnego. Może znajdować się na niewielkiej głębokości morza lub oceanu lub wystawać ponad poziom wody. Największe rafy koralowe znajdują się w czystych, płytkich wodach tropików i subtropików, do których dociera dużo słońca. Największa rafa koralowa, Wielka Rafa Koralowa w Australii, ma ok. 2300 km długości. Rafy koralowe tworzą przyjazne środowisko dla olbrzymiej ilości gatunków zwierząt. Choć rafy zajmują zaledwie około 0,1% powierzchni oceanów, są siedliskiem dla 25% wszystkich gatunków oceanicznych. Rafa służy im za schron, miejsce rozrodu oraz źródło pożywienia. Mieszkańcy rafy koralowej to ponad 4 tys. gatunków ryb, 700 gatunków koralowców i tysiące innych roślin i zwierząt, m.in.: żółwi morskich, węży morskich, parzydełkowców, mięczaków, skorupiaków, ptaków morskich, w tym albatrosów, rybitw, głuptaków. Jak pewnie się domyślacie takie bogactwo to nieustanny ruch, zmiany, sieć zależności. Morski łańcuch pokarmowy na rafie koralowej to zatem także przemieszczenie się różnych organizmów, w celu zdobycia pożywienia np. małe ryby szukają małży, ryby są natomiast zjadane przez ośmiornice, a ośmiornice są pożywieniem rekinów.
W zabawie ruchowej zamienicie się za moment w rafę koralową.
Cel:
– Zapoznanie dzieci ze złożonością rafy koralowej
Czas: 15 minut
MATERIAŁY
- duża przestrzeń, najlepiej łąka
- gwizdek
- obrazek łańcuch pokarmowy rafy koralowej załącznik.2.1 (opcjonalnie)
Przebieg zadania
- Dzieci ustawiają się w kilku kolumnach, jedno za drugim, ale w takiej odległości od siebie, by obracając się z rozprostowanymi ramionami, mogły złapać się za dłonie. (Ustawienie dzieci może ułatwić schemat kratownic – dzieci stają w punktach przecięcia się linii). Dzieci tworzą rafę koralową. Dwójka dzieci zostaje poza schematem. Jedno z nich jest ośmiornicą, drugie rekinem.
- Nauczyciel staje naprzeciw grupy i wyjaśnia, że:– dzieci stają twarzą do nauczyciela i łapią się za dłonie– ośmiornica będzie biegać=pływać:) między dziećmi, a rekin ma spróbować ją złapaćNie wolno przebiegać pod złączonymi ramionami dzieci!Na:– jedno gwizdnięcie (sygnał nauczyciela), dzieci mają puścić swoje dłonie i obrócić się o 90 stopni w prawo, a następnie ponownie złapać swoje dłonie– dwa gwizdnięcia (sygnał nauczyciela), dzieci mają puścić swoje dłonie i obrócić się o 90 stopni w lewo, a następnie ponownie złapać swoje dłonie3. zabawa trwa do momentu, gdy rekin złapie ośmiornicę.


Post powstał w ramach projektu współfinansowanego z Deutsche Bundesstiftung Umwelt przy współpracy z Naturschutzzentrum Oberlausitzer Bergland.