Rzeki, Morza i Oceany, Zabawy

Gimnastyka dla rąk

Cel

  • Zapoznać dzieci z pojęciami związanymi z rzeką 
  • Fizyczny ruch (szczególne korzystny po pracy małej motoryki) 

 

Czas: 15-20 min. 

MATERIAŁY

  • prezentacja do pobrania

Przebieg zadania

Nauczyciel pobiera prezentację, może ją wydrukować i zalaminować. Pokazuje zdjęcia po kolei i opowiada o każdym z nich. Dzieci próbują zapamiętać terminologię, związaną z rzekami. Następnie nauczyciel informuje, że będzie pokazywał zdjęcia, dzieci przy tym będą musiały wykonać pewny ruch (opis poniżej). Nauczyciel z dziećmi omawiają ruchy, a dalej rozpoczynają grę. Dzieci wstają, nauczyciel losuje jedno ze zdjęć, dzieci wykonują ruch, nauczyciel pokazuje kolejne zdjęcie itd. Po pierwszej rundzie, nauczyciel mówi, że tym razem zdjęcia będą pokazywane szybciej, dzieci próbują się skoncentrować i wykonać zadanie nie tylko prawidłowo, ale też poprawnie.        

Rzeka – dzieci wyciągają prawą rękę przed siebie  

Źródło – dzieci dotykają lewą ręką prawe ramię (nauczyciel tłumaczy: tu zaczyna się rzeka

Ujście – dzieci dotykają lewą ręką koniuszki palców prawej ręki (nauczyciel tłumaczy: tu rzeka się kończy)  

Dopływ – dzieci wyciągają lewą rękę przed siebie i łapą się za nadgarstek prawej ręki  (nauczyciel tłumaczy: tu jedna rzeka łączy się z drugą)  

Meander – ręce dzieci wiją się jak węże (nauczyciel tłumaczy: tu rzeka przypomina pętle lub łuk)    

Estuarium – dzieci łączą prawą i lewą ręce i tworzą koło (nauczyciel tłumaczy: tu słodka woda rzeki łączy się ze słoną wodą morza lub oceanu)   

Delta – dzieci rozczapierzają palce obu rąk (nauczyciel tłumaczy: tu rzeka wpada do morza lub jeziora i ma kilka odnóg, a te tereny przypominają bagna)  

Spływ – dzieci szybko poruszają palcami lewej ręki od ramienia do palców prawej ręki (nauczyciel tłumaczy: tu jest zaczyna się rzeka)  

Post powstał w ramach projektu współfinansowanego z Deutsche Bundesstiftung Umwelt przy współpracy z Naturschutzzentrum Oberlausitzer Bergland.

Zobacz więcej